Cyfrowy detoks

Gry, korzystanie z portali społecznościowych, zakupy przez internet, oglądanie seriali… Też tracisz na to wiele godzin? Problem uzależnienia od internetu staje się coraz bardziej popularny. Zrób sobie cyfrowy detoks i przestań uciekać w wirtualną rzeczywistość.

Cyfrowy detoks

Jadąc autobusem, rozejrzałam się dookoła. Było tam razem ze mną około 30 osób, z czego tylko kilka nie miało utkwionych oczu w telefonie. Trasa trwała mniej więcej 20 minut. Przez cały czas obserwowałam współpasażerów pochłoniętych wirtualną rzeczywistością. Nie wiem, co robili na swoich smartfonach. Może przeglądali Facebooka lub Instagrama, pisząc jednocześnie ze znajomymi, a może czytali, co wydarzyło się dziś na świecie. Można zapytać, czy to takie złe?

Otóż tak, to takie złe. Nieustannie korzystamy z internetu w pracy, szkole, domu i na wakacjach. Jeśli poświęcilibyśmy w ciągu całego dnia tylko te 20 minut na wirtualną rzeczywistość, nie miałoby to większego znaczenia. Jednak jestem przekonana, że 99% z nas spędza od kilku do nawet kilkunastu godzin dziennie w sieci.

Jeszcze dziesięć/piętnaście lat temu technologia nie dominowała aż tak w naszym życiu. Częściej można było spotkać rozmawiających ze sobą ludzi niż tych zapatrzonych w ekrany smartfonów. W niedawno przeprowadzonym sondażu na zlecenie brytyjskiej organizacji Action for Children wykazano, że rodzicom trudniej jest dziecko przekonać do wyłączenia komórki, komputera czy innego urządzenia niż do odrabiania lekcji. Nic dziwnego więc, że koncepcja cyfrowego detoksu coraz bardziej zyskuje na popularności.

Wiele dużych korporacji wyłącza pracownikom dostęp do kont e-mailowych na czas wakacji. Nawet Steve Jobs i jego żona wprowadzili w swoim domu przerwę technologiczną. Natomiast w pewnej duńskiej szkole z internatem pracownicy odebrali uczniom smartfony i inne gadżety, a dostęp do serwisów społecznościowych został ograniczony do godziny dziennie. Po semestrze takiego rygoru uczniowie głosowali, czy chcą powrócić do poprzedniego systemu czy pozostać przy obecnym. Aż 80% z nich była za kontynuowaniem ograniczenia dostępu do wirtualnej rzeczywistości.

Cyfrowy detoks

Jak zacząć cyfrowy detoks?

Nie musisz od razu odcinać się od wszystkich urządzeń na cały dzień. Lepiej każdego dnia wyłącz je przynajmniej na godzinę i poświęcić ten czas na spotkanie z bliską osobą, spacer, książkę lub po prostu zatrać się w swojej pasji. Poza tym podczas spotkań z przyjaciółmi trzymaj smartfon w kieszeni, nie używaj urządzeń cyfrowych w sypialni, podczas posiłków i na godzinę przez snem.

Wiele mówi się o skutkach uzależnienia od internetu. Z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Stanforda wynika, że każda godzina, którą spędzamy w sieci skraca nasze interakcje z rzeczywistymi ludźmi o 30 minut. Ograniczenie przebywania w wirtualnej rzeczywistości pozwala nam więc pogłębić relacje z bliskimi.

 

Follow:
Udostępnij:
Close Me
Looking for Something?
Search:
Post Categories: