Doktor sen – zasady zdrowego snu

Wyobraź sobie, że istnieje tabletka, dzięki której stajesz się spokojniejszy i naładowany energią. Poza tym zwalcza depresję, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, zwiększa zdolność koncentracji i efektywność pracy, reguluje poziom hormonów i podnosi odporność. A to wszystko bez efektów ubocznych.

Doktor sen

Taką cudowną tabletką jest sen.

Kiedy śpisz, ciało i umysł naprawiają się i odbudowują. Serce wolniej bije i obniża się ciśnienie krwi. Do krwioobiegu uwalniany jest hormon wzrostu, który wspomaga reprodukcję i regenerację komórek. Zmienia się też częstotliwość fal mózgowych. Podczas głębokiego snu (fale delta) spada produkcja hormonów stresu.

Z kolei brak snu prowadzi do ospałości i irytacji. Powoduje szybsze starzenie się umysłu i skóry. Kiedy jesteśmy przemęczeni, nie mamy energii, a wspomagacze, którymi próbujemy się ratować, tylko pogarszają sprawę.

Ile snu potrzebujemy?

Powszechnie mówi się, że dorosły człowiek powinien przeznaczać osiem godzin dziennie na sen. Badania wykazały jednak, że ludzie śpiący po siedem/siedem i pół godzin na dobę, mają najniższe wskaźniki śmiertelności i zachorowalności. Natomiast u tych, którzy śpią powyżej ośmiu lub poniżej sześciu godzin zauważono pogorszenie pamięci i zdolności podejmowania decyzji.

Idealny sen

Naukowcy z Harvard Medical School udowodnili, że światło emitowane z ekranu komputera, telewizora czy smartfona zatrzymuje wytwarzanie melatoniny, czyli hormonu snu. Dlatego warto godzinę przed snem wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne. W tym czasie najlepiej poczytać książkę lub zrobić kilka rozluźniających ćwiczeń, które jeszcze lepiej przygotują nas do snu.

Przed snem zmniejsz również ogrzewanie i zrezygnuj ze spożywania alkoholu. Optymalna temperatura, w której dobrze się śpi, to 18 stopni Celsjusza. A według badań prof. Idzikowskiego i dr. Ebrahima ludzie, którzy piją alkohol przed snem, zasypiają szybciej, ale jakość ich snu jest gorsza.

Jak widzisz, sen niesie za sobą bardzo wiele korzyści. Dlatego nie odkładaj go na później. Dziś wieczorem, zamiast odpisywać na jeszcze jednego maila czy oglądać jeszcze jeden odcinek serialu, idź spać. Daj swojemu ciału i umysłowi odpocząć.

Źródło: M. A. Smith, Calm, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2016
Follow:
Udostępnij:
Close Me
Looking for Something?
Search:
Post Categories: