Wdzięczność – idealny sposób na szczęście

Bycia szczęśliwym na co dzień można się nauczyć. Z całą pewnością nie można być szczęśliwym przez cały czas, ale jestem przekonana, że można być szczęśliwym każdego dnia. Wszystko, co musisz zrobić, to zacząć dostrzegać otaczające Cię pozytywy.

Wdzięczność

Jak ostatnio pisałam, szczęście jest w Tobie. Nic i nikt nie sprawi, że poczujesz się szczęśliwy. Najczęściej wymagamy od siebie zbyt wiele i ciągle chcemy dążyć do perfekcji, nie zauważając przy tym, jak wiele udało nam się już osiągnąć i ile rzeczy, których wbrew pozorom nie ma każdy, dostaliśmy od życia tak po prostu.

Wdzięczność to temat poruszany przez wielu psychologów. Ich badania dowodzą, że wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Dr Robert A. Emmons, wiodący na świecie ekspert w dziedzinie wdzięczności i prof. psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis, w wynikach jednego z badań przedstawił wpływ praktykowania wdzięczności na ciało, psychikę i relacje społeczne.

Wybrane korzyści płynące z praktykowania wdzięczności:

  • Nasz układ odpornościowy jest silniejszy i rzadziej odczuwamy różnego rodzaju bóle.
  • Częściej decydujemy się na aktywność fizyczną i bardziej dbamy o zdrowie.
  • Mamy dłuższy i lepszej jakości sen.
  • Częściej odczuwamy pozytywne emocje.
  • Czerpiemy z życia więcej radości i przyjemności.
  • Jesteśmy bardziej optymistyczni i mamy więcej energii.
  • Częściej wychodzimy z domu i spotykamy się z ludźmi.
  • Okazujemy więcej współczucia – jesteśmy bardziej pomocni i hojni.

Wdzięczność

Z powyższego wynika m.in., że codzienne praktykowanie wdzięczności wzmacnia pozytywne emocje. Zastanówmy się nad tym.  Kiedy wydarzy się w naszym życiu coś pozytywnego – osiągniemy sukces w jakiejś dziedzinie, spędzimy cudowny weekend z ukochaną osobą, kupimy coś, na co długo zbieraliśmy itp. – czujemy się spełnieni, wdzięczni i szczęśliwi. Jednak szybko o tym zapominamy. Dlaczego? Przecież tego nie straciliśmy. Problem w tym, że nasze systemy emocjonalne lubią nowości. Wdzięczność pozwala nam dostrzec więcej pozytywów, czyli tych „nowości”, i stać się aktywnymi uczestnikami naszego życia.

Dziennik wdzięczności

Nauczenie się praktykowania wdzięczności nie jest takie trudne. Wymaga jedynie odrobiny chęci i dyscypliny. Dziennik wdzięczności to często przedstawiana technika. Możesz założyć dziennik i codziennie zapisywać w nim pięć rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Możesz też taki dziennik prowadzić w swojej głowie – sama tak właśnie robię. Codziennie wieczorem zastanawiam się za co jestem dziś wdzięczna. Czasem są to większe sukcesy, czasem zwyczajne sytuacje. Ważną kwestią jest niepowtarzalność i autentyczność naszej wdzięczności. Przeanalizuj cały dzień i pomyśl, co pozytywnego się wydarzyło. To mogą być malutkie rzeczy, np. czyjś uśmiech lub relaks przy ulubionej muzyce. Najważniejsze tutaj jest to, żebyś docenił, że spotkało Cię dziś coś tak cudownego – nie każdy ma do kogo się uśmiechnąć.

Kiedy jesteśmy szczęśliwi, nie odczuwamy negatywnych emocji – to jasne. Wdzięczność i radość to przeciwieństwa zazdrości i smutku. Dlatego też, praktykując wdzięczność, nie możemy odczuwać negatywnych emocji.

Źródło: https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_gratitude_is_good
Follow:
Udostępnij: